Een heel koude dag - Reisverslag uit Astorga, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu Een heel koude dag - Reisverslag uit Astorga, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu

Een heel koude dag

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans

16 Mei 2013 | Spanje, Astorga

Hallo mijn tredvolgers,

Vanuit Mansilla was het geen lange wandeling naar Leon, dus vroeg opgestaan en om 11 uur was ik al in de stad, een slaapplaats in het, Convento Santa Maria de las Carbajalas, een nonnenklooster midden in Leon.
Inschrijven, het is mooi dat al me doopnamen er in me pelgrimspaspoort staan want als zij Anna Maria Margaretha lezen, is het al goed. Aha, een Maria of Anna is het dan. Ik word naar de slaapzaal gebracht ala Oostblok 50 jaar geleden. Wel knap sanitair, dat mag echt gezegd worden en schoon en ook leuk, dames en heren gescheiden, het is 2013...
Voor een overnachting, 5 euro en er wordt altijd een extra donatie gevraagd, dat mag ook wel want vanmorgen was er ook nog ontbijt, eenvoudig, maar je gaat toch niet met een lege maag de deur uit.
Leon is een mooie stad met heel veel cultuur, winkeltjes en vooral veel terrasjes en restaurantjes. Dat komt vandaag heel goed uit want het is een beetje vrije dag. Om 12.00 uur loop ik met Eduard uit Ierland de poort uit en zijn samen de hele dag op pad geweest. Ik noem hem Vic, 2 druppels water, het klikte heel gezellie en hij houdt er ook van om lekker te terrassen.
De kathedraal hebben we echt bekeken en verder toeristisch door de stad gewandeld met op zijn tijd een hapje en snapje. Er was een flinke goederen- en fruitmarkt en veel mooie mensen op de been, heel anders dan de wandelaars die er bijna allemaal hetzelfde uitzien, slobberige broek, lang of afgeritst, shirtje, vestje en makkelijke sandalen, slippers of teva's, en verweerde gezichten met makkelijke kapsels.
S'avonds met 8 personen een pelgrimsmenuutje en op tijd naar huis. Streng regiem hoor. Om 21.30 is er samenzijn met de nonnen en een kleine dagsluiting. Een mooi moment weer om een spreuk van de dag voor te lezen uit mijn piepkleine boekje.
15 mei; "Ik laat mij niet beïnvloeden als mijn energie overschaduwd wordt, alleen aan licht en liefde geef ik mij over..."
Er zijn er meer die even wat zeggen en ook nu weer, een warm, devoot en goed gevoel door de kapel.
We hadden nog wijn meegenomen uit het restaurantje, een afzakkertje na de dagsluiter, nou dat ging mooi niet door.
De wijnfles bleef dicht en met moeite konden we slaapzalen in, deze waren al afgesloten, dus gewoon een beetje te laat.......
Snel slapen na een prachtige zonnige maar wel erg frisse dag.
Vanmorgen, na het ontbijt, op pad, mijn hemel, ik heb alles aangetrokken wat warm is, het was maar 2 graden, grijs en de hele dag is het steenkoud gebleven, het was geen Buen Camino bij het groeten maar FRIO.......
De Spanjaarden zelf lopen vandaag ook weer in winterse kleding hoor. Maar goed het hoort erbij. Tijdens het wandelen was het droog en dat is prima. Wel een heel saaie route, langs de snelweg, industrie, veel herrie, ook dat hoort erbij. Al makkelijk een Herbergh gevonden en door het koele weer even heeeeerlijk op tuk gegaan, gewoon 2 uur in de middag geslapen!
Na de douche naar het restaurantje en zit hier te schrijven met een bakkie koffie......
[later bijgeschreven] Je kunt hier ook eten, gelukkig want dit is ook een 'geen sterveling te zien dorp', dus zitten we met een gemêleerd gezelschap, Koreaans, Frans, Iers, Duits en ik, Nederlands, gezelschap aan tafel. De Chinese jongen is een kei in talen dus hij is de Gids aan tafel!
Het eten, zeer matig, karige salade, vreemd stuk kalkoen, niet te erg bij nadenken, en een monatoetje! Maar wel lekker brood en wijn erbij.

Met het lopen gaat het prima, durf het bijna niet te zeggen maar de blarenpleisters zitten nog onderin de tas. Elke avond smeer ik Gehwol op de voeten en de volgende dag doen de voetjes het weer, komt vast van alle kaarsjes, al zijn die vaak elektronisch.
Enne de foto´s komen er later bij. Als Engel wat leuks te melden heeft schrijft hij ook een stukje over zijn Bier- en Wijncamino, vandaag is hij van start gegaan en hoop dat het ook allemaal voorspoedig verloopt!

Het wordt tijd voor een .... er zit tenslotte een vijf in de klok!!!!!

Vanuit een grauw en grijs, nu regenachtig San Martin de Camino bij Astorga, de groetjes van Ansaandewandel, Adios Amigos!

  • 16 Mei 2013 - 16:45

    Chantal :

    Hoi tante Ans,

    Wat een ervaringen!! En wat kan u ontzettend leuk schrijven!!
    Het is net of we er zelf ook zitten:)
    Succes en veel plezier! Ik kijk uit naar het volgende verhaal!
    Liefs Chantal

  • 16 Mei 2013 - 17:45

    Herma:

    De Libelle binnen vandaag maar.............ook weer mail van Ans. Dat gaat echt voor mijn Libelle hoor!! Heerlijk om te lezen, leuker dan Anne-Wil. Maar wat jammer dat het weer niet zo meezit vandaag, hier trouwens ook niet. Regen en kou, net herfst. Maar morgen weer een nieuwe dag Ans. Meestal zeg ik dan GENIET, maar dat doe jij toch wel. Nou moid, skroive bloive en geul leut(je snapt het vast) X

  • 16 Mei 2013 - 18:29

    Wil:

    Hoi Ans,

    Wat weer een avonturen en belevenissen. Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt.
    Hoop dat Engel ook een goede reis heeft gehad en aan zijn avontuur kan beginnen.
    Nou het is hier ook koud en regenachtig hoor.
    Vanmorgen bij moe geweest, gaat lekker zijn gangetje.
    Nou op naar je verjaardag.
    Groetjes en dikke kus, wil

  • 16 Mei 2013 - 18:43

    Joost:

    Ansje, wat koud. Het is hier ook niet alles. 11 graden en regen dus morgen maar weer binnen sporten. Blij dat het goed met je gaat en dat je blarenvrij bent. Houden zo. Geniet van je vrije dag en nog heel veel wandelplezier.
    Groetjes, Joost

  • 16 Mei 2013 - 18:51

    Anneke Coevert:

    Hoi Ans, wat fijn dat je nog helemaal geen blaren hebt! En koud is niet zo erg als regen, lijkt me. Genieten maar weer! Wij genieten van jou! En je moet er zeker aan denken om een boekje te maken van je verslag, met foto,s dan. Lijkt me leuk! En Engel, geniet er ook van en doe voorzichtig op de weg. Groetjes Dirk en Anneke

  • 16 Mei 2013 - 19:56

    Henk:

    He Ans .Lekker dat je zo goed gaat..
    Ik ben verbaasd dat je ook net zo schrijft als dat je praat.
    Maar ik lees het met plezier.
    Zou het ook komen dat het zo goed gaat en geen blaren hebt,
    omdat wij ook kaarsjes opsteken??
    geniet er nog meer lekker van.
    Henk

  • 16 Mei 2013 - 21:33

    Marion:

    Stoer wijf ben je!!! Kus

  • 17 Mei 2013 - 17:00

    Marjan:

    Het is fijn te lezen dat het gaat zoals je hoopte: wandelen, maar vooral ook mensen ontmoeten! Bij de nonnen; komt je roomse opvoeding toch weer van pas, ha, ha. Hoop dat het inmiddels al wat warmer is!
    liefs, Marjan van Doorn

  • 17 Mei 2013 - 17:34

    Joke Bakker:

    Hoi Ans.

    Prachtig je mooie verhalen en wat heerlijk dat je blaarvrij loopt! Dat is volgens mij bijna uniek, maar jij bent ook uniek. Er lopen daar zeker geen 2 Ansen of Anna,s zoals jij, haha.
    Hopelijk wordt het al wat minder koud daar, nou hier in Holland mis je helemaal niets, het lijkt wel herfst. De handel in de winkel ligt op z,n gat, vreselijk zo slecht! Ook wij wachten op beter weer. Ans loop en geniet verder, wij blijven je volgen. Dikke kus van Joke en Cees

  • 17 Mei 2013 - 17:49

    Marianne:

    Hoi Ans,
    Hij gaat lekker en door jouw optimisme en goede zin blijven je voeten het ook goed doen. Meid, je hebt geeneens tijd voor blaren! Maar inderdaad, een zonnetje erbij zou helemaal top zijn, maar het is nu overal naatje hoor! Ik ga morgen voor 5 dagen de boot op, ook heel leuk en ik neem veel warme kleren mee, die bikini blijft voorlopig nog in de kast liggen!! Ja, Ans met Maria in je doopnaam zit je altijd goed, vooral bij de nonnetjes. Maar wat maak je toch veel mooie dingen mee, nog veel plezier!
    Warme groet van Marianne

  • 17 Mei 2013 - 18:48

    Riet Elbers:

    Hoi Ans...je gaat nog goed...ongeveer in mijn tempo van vorig jaar! Álleen het weer was toen beter...véél beter...wàrm..en wàrm! Maar je bent nu op weg naar Foncebadon..of al doorheen? Machtig mooie trip geweest...klimmen en klimmen! Maar héél bijzonder! Hopelijk krijg je toch wat beter weer....zeker voor als je Galicia bereikt...! Het ga je goed....ik ben aan de wandel voor de 4 daagse...ook in de regén!! Gr. Riet

  • 17 Mei 2013 - 20:03

    Ingrid:

    Dag tante!!
    Wat een ontzettend avontuur zeg! Erg leuk om het zo te volgen. Blijf genieten en schrijven dan blijf ik lezen. Heel veel plezier en ik hoop dat de voetjes zonder blaren blijven en de spieren lekker mee blijven werken. Dikke kus Ingrid

  • 18 Mei 2013 - 15:04

    Tonny:

    zo nou heb ik eindelijk gevonden hoe of ik je kan volgen. wat lekker dat je blaarvrij loopt en allemaal van die leuke mensen ontmoet. Geniet nog en loop ze lekker.

    Tonny en Wim

  • 18 Mei 2013 - 16:20

    Ina En Cees:

    Het gaat goed met je Ans en dat is aan alles te merken. Jammer dat heel West-Europa gedomineerd wordt Azoren laag, of is het nou Azoren hoog? In ieder geval is Engel onderweg, dus binnenkort zitten jullie weer in elkaars aura!
    Liefs Ina en Cees

  • 18 Mei 2013 - 21:39

    Margré Schaap:

    Hai Ans, het is echt alsof we met je mee reizen, zo gezellig zijn je berichtjes. Ja, Engel was er ook helemaal klaar voor om met de Kip op pad te gaan. het is leuk om te lezen dat je geniet van je kleine boekje.
    Lieve groet. Margré en vriend Hans, die op 2 juni aan zijn trip begint.

  • 19 Mei 2013 - 12:11

    Lia Meester.:

    Goeie morgen Ans.
    Wat weer heerlijk om je verhaal te lezen geniet er zo van.
    Het ga je goed.
    Gr.Lia

  • 19 Mei 2013 - 20:32

    Bert Gorter:

    Beste Ans,
    Een hele mooie stad Leon. Genieten van de stad en het lekkere eten + drinken.
    Het kan daar inderdaad ook best fris zijn. Tijden mijn tocht was het daar 20 graden en waren er festiviteiten. Helaas moesten we heel vroeg in de herberg terug zijn. Dus maar een deel van een theater voorstelling meegemaakt. Maar dat maakt verder niet uit...want ook de pelgrim moet weer op pad.
    Hoop dat het weer er beter op wordt en zoals ik gelezen heb nog het volgende bericht:
    Morgen 20 mei 2013....gefeliciteerd en geniet van je verjaardag. Nog vele (wandel)jaren toegewenst.
    Blijf genieten en natuurlijk BUEN CAMINO in alle weersomstandigheden. Voorzichtig met de gladde paden en vergeet verder het nadenken over blaren...

    Groeten uit het koude Nederland met pinkster....

  • 24 Juni 2013 - 23:25

    Ans Zonneveld:

    17 mei 2013 12:03 | Door: engel
    Leuk stukje weer Ans, goed te horen dat het goed gaat, ja die kou daar reken je niet op in Spanje.
    Nou mijn start was prima, alleen de kloosters zijn allemaal gesloten dit ivm de rust kan ik wel begrijpen wat het is overal een drukte van belang.
    Heb net mijn laatste klooster Orval bezocht en wederom, maar hier heb ik nog wat foto's kunnen maken
    en een praatje. Bij de brouwerij mocht ik alleen naar binnen met een groep in de middag, dat duurt mij te lang ik heb het druk ondanks de vakantie.
    Wat een prachtig land dat Belgie, de ardennen is echt een schilderij.Ik ging dwars door met een tomtom, die precies weet wat ik mooi vind, een goede combinatie dus.
    Ik zit nu in een wegrestaurant met wifi, gaan daarna op zoek naar een camping richting Crappon.

    Groetjes en zoenen Engel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ans

Op deze foto loop ik op de 7 heuvelenweg tijdens de 4 daagse van Nijmegen.

Actief sinds 18 Nov. 2011
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 62177

Voorgaande reizen:

27 April 2013 - 28 Mei 2013

De droom van de Camino 2013

Landen bezocht: