O Cebreiro, een hooggelegen overnachtingsplaats - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu O Cebreiro, een hooggelegen overnachtingsplaats - Reisverslag uit Tríacastela, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu

O Cebreiro, een hooggelegen overnachtingsplaats

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans

22 Mei 2013 | Spanje, Tríacastela

De herberg waar ik jarig was verdient ook nog een verslagje.
Het was Albergue Fenix O Avé in Villafranca del Bierzo, een particuliere herberg met vrijwilligers. Een heel oud gebouw met diverse delen aan elkaar gemaakt, de slaapzalen, sommige stapelbedden 3 hoog! Sanitair, erbarmelijk oud, maar wel een van 10 punten voor het vele warme water, dat mag gezegd worden, maar verder, zelfs nog een toilet ala 50 tiger jaren, een gat in de grond!!
Een grote en leuke tuin, met ook veel aankleding, rommeltjes die anderen hebben vergeten, of schenkingen. Ik bleef er ook eten, een pelgrimsmenu, 6 euro, 20.00 uur aanvang. Hiervoor kwam er een groep Kroaten eten, theologiestudenten die een deel van de camino wandelen, kunnen mooi zingen maar op een gegeven moment is dat ook genoeg.
Aan tafel dus, 20.00 uur, we gaan zitten en een van de herbergmannen maant ons te staan, handen geven aan elkaar, geen foto of telefoons op tafel, en begint te zingen, een soort, "you never walk allone", maar dan in het Spaans, misschien was het een Onze Vader, maar het klonk wel heel mooi en zo met elkaar....
Eten, soep, heel onduidelijk, smaakvol, brood, salade en gebakken ei met een bijzonder soort worst erop, het smaakte prima, wijn en water erbij verhoogde de vreugde en vermindert de taalproblemen.
Een echte pelgrimsmaaltijd dus, dit geeft weer het echte gevoel. En ook weer met de dagspreuk van 20 mei;
"Blijf elk moment van de dag verbonden in Liefde, zodat elke schaduw verlicht kan worden". Dit probeer ik dan zo goed mogelijk in het Engels te doen en het wordt zeer gewaardeerd.
De volgende dag wilde ik niet zo ver, jarig tenslotte, maar het was prachtig weer en het liep prima, dus toch doorgelopen naar O Cebreiro, wat een klim, mooi zomers en warm weer, in het boekje stond het al aangegeven, geen mm overdreven, wat een drakig stuk!!!!!
Maar boven aangekomen wachtte er een schattig, toeristisch plaatsje, hoog, mijn hemel, weer de grens over. Wat hooooooog!
Goede Albergue.
Ik kreeg eerst een bed in een overvolle zaal, vroeg toen een laag bed, een hoge van een stapelbed vind ik niet handig, en kreeg een bed in een heel lege slaapzaal, was er als eerste en mocht uitzoeken, een gewoon bed, zonder boven, een kadootje op me verjaardag vast..... en op naar een glaasje op me verjaardag op terras.
Geen internet, dus helaas, kon geen bericht maken, maar dit is nu inmiddels goed gemaakt.
Heerlijk gegeten, alleen, alle schrijverij is nu op peil en op tijd naar huis. Lig ik bed, zie ik het van licht buiten al rozer worden, ik er uit in me lange nachtbroek en shirt naar buiten. Wat een prachtige zonsondergang, zo hoog in de bergen, prachtig, er stonden er meer te kijken en het was dan ook een prachtig fotomoment.
Nu maar echt slapen.
Vandaag niet zo´n lange route naar Triacastela, maar wat we gisteren allemaal geklommen hebben mocht vandaag weer naar beneden. Vanmorgen, startklaar om 7 uur, stikdichte mist, zo ga ik niet alleen, dus even gewacht zodat we met een clupje naar beneden konden. Je weet het maar nooit hoe het weer verder wordt. Het was echt dikmist.
Maar na 10 uur begon het te klaren en ik ben nu, na een verscheidenheid aan boerendorpjes gepasseerd te zijn in Triacastela, kan hier internetten dus vandaar dit verslag. Heerlijk weer is het dus nu, zo loop je met je handschoenen en muts en nu in me hempie!
Ik ga ff kijken hoe de dagen nog zijn en wanneer ik +__ in Santiago aan kan komen, nog een dag of 5/6/7 even kijken, er hangt hier een bordje nog 130 km, maar het kunnen hufterige km zijn dus daar houd ik wel rekening mee, ook doe ik voorzichtig aan, zie al veel mensen met pijnlijke blessures, dan is het geen Buen camino maar Auauw camino.....
Zo, ook dit leuke huiswerk is klaar en nu wacht er en lekker flink glas Sangria, hoe ouderwets maar MMMMMMMMMMMM
Groetjes vanuit een warm en zonnig Triacastella van Ansaandewandelnuzonderhandschoenen!!!!!

  • 22 Mei 2013 - 15:37

    Anneke Coevert:

    Hoi Ans, ik ben nu dubbel jaloers op je. Eerst op je wandelen en nu ook op het weer! Wat een rot weer hebben we hier! 10 graden in mei! We lopen allemaal nog met onze winterjas aan! Nee, niet gejokt! En jij dan lekker in je hempie!!!! Heerlijk lijkt me dat! Geniet er maar lekker van Ans, en natuurlijk ben ik niet echt jaloers hoor. Ik gun het je! E n je loopt er zelf voor tenslotte. Groetjes en hou vol! Dirk en anneke

  • 22 Mei 2013 - 15:52

    Joost:

    Ansje, blij dat je nu goed weer hebt. Hier is het bijna winter. Nog ff en ik kan met mijn verjaardag het bier buiten koelen. Nogmaals van harte en als je thuis bent nemen we er wel een paar op onze verjaardag. Ik kijk er naar uit. Wandel ze verder en heb veel plezier en we houden via deze site conact
    Groeten, Joost

  • 22 Mei 2013 - 16:01

    René Stam:

    Hoi Ans,

    Leuk dat engel al in de buurt van Toulouse is, ik lees dat hij Spanje ruikt.
    Zou mooi zijn als hij straks zo maar ergens langs de kant staat.
    Ik zit Puente Villarente, nog 12 km naar Leon. De drie honderd km grens komt in zicht.

    Heel veel plezier nog, je gaat als een speer.

    René

    XXX

  • 22 Mei 2013 - 18:09

    Marianne:

    Hoi Ans,
    Ben zelf net terug van 5 dagen weg, was mee met de boot van mijn zus en zwaag, we zijn naar Terschelling geweest. Heen via Makkum, leuk plaatsje en de volgende dag dus naar Terschelling, daar bleven we 2 nachten liggen in West. Lekker gelopen daar en ook fietsen gehuurd, het was heerlijk, gewoon een kleine vakantie! En als je weg bent dan ga je er op uit, regen of mist, je ga gewoon de boot af en zoek dan een leuk kroegie op en dan vermaak je je ook weer prima!! Je moet het tenslotte zelf maken hè? Maar Ans, wat ga jij super en wat ga je goed, sjappo hoor en ja dat schrijven van je dat is gewoon vertellen, helemaal geweldig om te lezen en wat schiet je al op zeg. Maar je zorg goed voor jezelf en loop je eigen loop, dat doe je helemaal top!! Nog een mooie afronding van deze superreis!!
    X van Marianne

  • 23 Mei 2013 - 00:21

    Irene:

    Wat fijn voor je, lekker weer! Geniet dan maar dubbel op hoor en denk een klein beetje aan ons, eskimo's :-(
    Nog maar zo weinig dagen, wat gaat dat dan ook snel he. Grtzzz Irene

  • 23 Mei 2013 - 06:28

    Ellen:

    Jee Ans, jij komt echt met prachtige ervaringen en verhalen terug! Dat riekt naar een boek;)
    Wel wisselend weer lees ik, maar liever dat dan alleen maar kou en regen, zoals hier! Iedereen klaagt....
    Blijf zo mooi schrijven! Ik geniet van elk verhaal!
    X Ellen

  • 24 Mei 2013 - 12:46

    Bert Gorter:

    Hoi Ans,
    O Cebreiro. Stijle klim etc Dat valt niet altijd mee. Maar het is we een mooi uitzicht als er geen mist is.
    Ook de wisseling van temperaturen etc maakt het ook wel bijzonder. Fijn te lezen dat het goed gaat...
    Succes en geen au....

    Groet

    Bert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ans

Op deze foto loop ik op de 7 heuvelenweg tijdens de 4 daagse van Nijmegen.

Actief sinds 18 Nov. 2011
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 62180

Voorgaande reizen:

27 April 2013 - 28 Mei 2013

De droom van de Camino 2013

Landen bezocht: