YES, Santiago! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu YES, Santiago! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van ans zonneveld - WaarBenJij.nu

YES, Santiago!

Door: Ans

Blijf op de hoogte en volg ans

28 Mei 2013 | Spanje, Santiago de Compostella

YES; SANTIAGO, ligt het dan toch, zomaar, niet zomaar, aan mijn voeten.

De laatste overnachting gehad in een soort van kazerne, spaanse militairen overnachten er ook, echt Spartaans!!!
Maar we hebben met weer nieuwe ontmoetingen een leuke en emotionele laatste camino avond gehad.
Ik ontmoette een man onderweg en daar stak een stukje kruitvat-toiletpapier uit zijn tas, ja, dat is een inkoppertje, een Nederlander, even een klein praatje mee gemaakt en ieder zijn weg weer op. 's Avonds in het verlaten dorp komt hij ook in de cafetaria en we drinken samen wat en eten een hapje. Zijn verhaal is ook bijzonder.
Bij zijn geboorte heeft hij een heel lelijke naam gekregen, hij wilde niet eens vertellen hoe, maar hij wil ZO graag de naam van zijn vader, opa enzenz hebben, Krijn, en heeft na de Camino voor zichzelf de naam Krijn aangenomen. Het was een verhaal vol emotie, hoe bijzonder als je elkaar niet of nauwelijks kent en dan zo'n intiem verhaal vertelt. Wat een kreng van een moeder heeft hij gehad, zij pestte hem er ook altijd mee en hij was er zo klaar mee, dat dit zijn ding is. Kippenvel.
Later, met nog 2 andere dames die bij ons kwamen zitten, hebben we de laatste overnachting in ons romantische legerplaats gevierd met een heerlijke 43!!!!
Vanmorgen, toch wel een rare nacht, opgestaan, ingepakt, ontbeten en ja, naar Santiago, het was niet ver meer hoor, een dik 1 1/2 uur.
Sven, de jongeman uit Estland kwam ik op de valreep nog tegen, ook zo'n bijzonder type, die doet een Europese wandelvakantie van 2 jaar en pakt dan zo even de Camino mee!
Het laatste ontbijt wordt onderweg genoten en de laatste kilometers voor Santiago gaan in..........Het verbaast me de hele tocht, dat ik het alleen lopen zo heerlijk vind. Na Rianne 's dagen heb ik nog 1 x een dagje met Peter gewandeld en de rest alleen. Beetje kijken, opletten op de weg, heel veel zelfs met die romaanse paden, wat een akelige paden zijn dat zeg, maar het heeft daardoor ook weer iets heel stoers, bij het klimmen moet je ook je hoofd er goed bijhouden, veel zingen, en denken over van alles en nog wat. Ik vind het wonderlijk, zo'n mensenmens als ik ben en wel al die lange kilometers alleen. Ook heb ik me nooit bang of onveilig gevoeld. Soms loop je toch door bossen en struikpaden, maar geen enkel iets heeft me ooit op de paden ongerust gemaakt.
Het is reuze makkelijk alleen wandelen en je hebt niet het gevoel dat er iemand op je wacht of als jezelf wilt stoppen het nog even overlegt. Het is vaak wel zo dat bij de stops vaak wel mensen zijn, of zij komen bij jou zitten of ik sluit gewoon aan. En een keer alleen koffie drinken is ook vermakelijk, je kijkt rustig om je heen wat een ander allemaal doet.....
Zo mijmer ik de laatste kilometers meters voor ik bij de 'Huiskamer van de Lage landen' de Jacobskamer van het genootschap, aankom.
Bij de Jacobskamer nog even thee gedronken en ook een verhaal aangehoord, een emotioneel moment. Dan door het tunneltje waar de doedelzakspeler de wandelaars verwelkomt. Op zoek naar het Pelgrimskantoor, kom ik Otto, [Martin Gaus] tegen en die wijst mij de weg, heel aardig van hem, door al die kleine straatjes en pleintjes is het wel eens zoeken. Wie staat er achter mij, Peter, die had maar doorgelopen en zodoende een dag eerder hier, samen de Compostela in ontvangst genomen. Aan de hand van het pelgrimspaspoort en de benodigde stempels van de overnachtingsplaatsen en kerken waar je langs gewandeld bent, krijg je de Compostela. We nemen het dokument triomfantelijk in ontvangst! Nu moet ik toch snel naar het plein voor mijn afspraak met Engel. Zoekend kijken en ja, daar staat een man foto´s te nemen van de groep Kroaten, is het hem nou, jawel, dus wij er heen en ik zet hem op de foto!!!
Bijzonder, en ja de tranen waren er hoor..................
Het is ook zo´n mooie belevenis, en ook op het plein zoveel bekenden, ja de felicitaties gaan over en weer, een prachtige grande finale!!!!

Samen gaan we een bakkie doen en later naar de kathedraal, een prachtplaats, 2de rij en de mis begint pas over 3 kwartier maar het wachten is een feest, heel veel bekenden van de hele camino komen hier samen, ook Reyn Bakker gezien!
Maar ook mensen die je uit het oog bent verloren zie je zitten en het is dan duim omhoog en knikken, geweldig. De mis was prachtig en jawel, met de Botafumeiro, prachtig, live voor ons te zien. Daarna naar het beeld van Jacobus, ja het hoort erbij.

Toen was het tijd voor een borrel en lunch tezamen.
Lekker veel bijkletsen, ook Engel vertelt over zijn belevenissen.

Er komt nog meer hoor maar nu gaan we een borrel doen en plannen voor Finesterre maken.

We zijn weer verenigd.......................
dus de groeten en dikke zoen van Engel en Ans.

  • 28 Mei 2013 - 17:15

    Dorothy:

    Lieve Ans (en Engel)

    Wat een prachtige verhalen en heerlijk om te lezen.
    Regelmatig kippevel...
    Wat moet het een ontzettend fijn gevoel zijn om daar aan te komen en Engel weer te zien!
    Nog heel veel plezier!
    Super goed gedaan!
    Liefs Dorothy en Wout

  • 28 Mei 2013 - 17:35

    Marion:

    De schelpjes weer bij elkaar en zo hoort het ook, geniet van het laatste deel, love m&m

  • 28 Mei 2013 - 17:42

    Joke En Cees Bakker:

    Lieve Ans en Engel

    Nogmaals Gefeliciteerd met deze prestatie, vanmorgen tijdens ons koffie uurtje op de atletiek, heb ik het alleen maar over jou en Engel gehad. Nu zit ook ik met dikke tranen dit te schrijven aan je, ook veel emoties, je weet wel waarvan.Nogmaals Ans bedankt!
    Dikke kus van Joke xx

  • 28 Mei 2013 - 17:49

    Cisca:

    Happy ending!!

  • 28 Mei 2013 - 18:06

    Petra:

    Lieve Ans en Engel

    Gefeliciteerd met deze mooie prestatie!!!
    We hopen op nog meer mooie verhalen van jullie.
    Geniet er maar heel veel van.
    Lieve groetjes Kors en Petra

  • 28 Mei 2013 - 18:59

    Karen:

    Helemaal fantastisch! En weer samen.....al je verhalen waren heel mooi om te lezen!

    Dikke Xxx

  • 28 Mei 2013 - 19:10

    Marja:

    Super gedaan Ans, ik heb ontzettend genoten van je reisverslagen.
    Gefeliciteerd met deze prestatie. Nog een fijne reis samen. Marja H


  • 28 Mei 2013 - 19:30

    Anneke Coevert:

    Hoi Engel en Ans,
    Gefeliciteerd met het behalen van deze prestatie, Ans. En bedankt voor je mooie verhalen. We hebben er van genoten. Maak er maar een boekje van. Groetjes, Dirk en Anneke.

  • 28 Mei 2013 - 19:43

    Joost:

    Hoi Ans,

    Gefeliciteerd met deze prestatie. Geweldig! Ga nu maar lekker relaxen met Engel, neem een of twee borrels of misschien nog meer en ga lekker met de caravan toeren.
    Groet, Joost

  • 28 Mei 2013 - 19:43

    Louise :

    Ans, gefeliciteerd! Wat een heerlijk gevoel om in Santiago te zijn. Heb helemaal met je meegeleefd.
    Ook de tranen zijn mij niet onbekend. Nu samen met jouw Engel na Finisterre. Ben daar ook geweest, weer een nieuwe belevenis welke je zeker niet moet missen. En dat samen met jouw ENGEL.
    Lieve groet van....., Louise

  • 28 Mei 2013 - 19:44

    Ans Mul:

    Ha die Ans,
    Gefeliciteerd met deze prestatie,je droom is uitgekomen.
    ik heb genoten van je prachtige verhalen,Ans en Engel weer herenigd.
    Wat zal dit een voldaan gevoel geven,dat je dit hebt mogen beleven.
    Ans en Engel ik wens jullie Verders nog een fijne vakantie toe.
    Gr en veel liefs van mij,Ans Mul.

  • 28 Mei 2013 - 19:49

    Henk Lansink:

    Hoi Ans,
    Gefeliciteerd ik heb genoten van jou verslag. Volgend jaar staat de camino op mijn lijstje. Wens je een voorspoedige terug reis. 
    Groeten Henk lansink

  • 28 Mei 2013 - 20:40

    René Stam:

    Hoi Ans,
    Leuk om je verhaal te lezen van de laatste dag.
    Dat je weer oude bekenden tegenkomt. Ik heb nog negen dagen voor de boeg
    Ik hoop volgende week donderdag aan te komen en zit nu
    In Ponferrada. Morgen weer 30 km te gaan en de volgende dag O Cebreiro, dat is wel een lastige.
    Groetjes.
    Rene
    XXX

  • 28 Mei 2013 - 21:24

    Ina En Cees:

    Hier passen alleen alle felicitaties dat jullie het allebei hebben volgehouden. Wat een weerzien
    Liefs Ina en Cees

  • 28 Mei 2013 - 21:34

    Joze:

    Hey Ans, gefeliciteerd hoor!,,

    Heb genoten van je mooie verhalen, geniet er nog lekker samen met Engel!!

    Dikke xxx van Co Jeanine en Joze

  • 28 Mei 2013 - 21:47

    Niek En Marja:

    Hoi Ansaandewandel,
    Wat ben je toch een lekker enthousiast mens en een KANJER hoor. Van harte gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Wat zal je genoten hebben van al die wandeltochten en al die leuke mensen die je hebt ontmoet. Wat een belevenis, we zijn blij voor jullie dat alles zo goed is gegaan. Fijn dat Engel nu ook van de partij is, (een traantje past daar wel bij). We wensen jullie nog veel plezier en geniet lekker van alles. Groetjes en tot ziens van Niek en Marja.xxx

  • 28 Mei 2013 - 22:12

    Fia:

    Hoi Ans, gefeliciteerd, geweldig .Wat heb ik genoten van de mooie verhalen, of ik met je mee liep.Door die verhalen ben ik van plan om het ook alleen te doen, waarschijnlijk volgend jaar april. Geniet ervan de komende dagen, en een goede terug reis. Dikke kus X Fia


  • 28 Mei 2013 - 22:31

    Wilma:

    Ik heb er maar een woord voor. SUPER en allebei gefeliciteerd met deze mooie prestatie. Bedankt voor de mooie verhalen. Geniet nog samen. We horen elkaar. PROFICIAT!!!!!!!!!
    Knuffels. heel veel.
    Wilma en Ralph.

  • 28 Mei 2013 - 23:14

    Marian Peter:

    Hoi Ans en Engel

    Geweldig Super , ik kan er nog veel meer van maken.woorden te kort,allebij gefeliciteerd
    een ding is niet zo leuk wat zullen we mooie verhalen gaan missen ,
    Geniet samen nog van de rest van de tijd
    en we zien jullie hier in de flat wel weer verschijnen .

    Dikke knuffel van Peter en Marian.

  • 29 Mei 2013 - 00:40

    Rob, Verena, Emma En Anne:

    Die tante Ans flikt het toch maar eventjes!
    Ik doe het je niet na hoor. Respect. Wat moet het lekker zijn om met z'n
    tweetjes lekker in de Kipcaravan uit te rusten :)

    Dikke kus,
    Rob en zijn meiden

  • 29 Mei 2013 - 08:19

    Judith Bleeker:

    Wat een mooi verhaal weer Ans! Wat moet dat bijzonder zijn om elkaar weer te zien! Geniet weer van jullie samen zijn, het mooie weer en alles wat jullie weer gaan beleven.

    Gr. Judith

  • 29 Mei 2013 - 09:36

    Jose:

    Heerlijk geniet nog lekker lang na van deze prestatie. We krijgen de verhalen nog wel live. Groetjes en een dikke zoen.

  • 29 Mei 2013 - 10:43

    Marian Huibers Wadway:

    hoi ans en engel

    goed hoor dat het je is gelukt zonder kleer scheuren heb je het gehaald ik heb genoten van je verhalen.
    Nu samen nog een leuke tijd geniet er van
    groetjes marian wadway

  • 29 Mei 2013 - 11:21

    Henk:

    ANS.
    Ik schrijf het met grote letters , Loes en Ik zijn trots op je dat je het zo goed hebt gedaan.
    En nu samen met Engel (je hebt ook een engeltje op je schouder) lekker genieten samen.
    Een dikke knuffel Henk en Loes.

  • 29 Mei 2013 - 13:36

    Carla Coevert:

    Hallo Ans en Engel,
    Chapeau Ans voor je prestatie ik doe het je niet na. Nu nog samen met Engel de
    laatste kilometertjes naar Finistere en daarna tijd voor echt vakantie.

    Groet vanuit Astorga
    Carla Coevert

  • 29 Mei 2013 - 13:58

    Bep Rood-Konijn:


    Gefeliciteerd, geweldig Ans dit heb je toch wel mooi gehaald!
    Ook Engel heeft het gehaald en nu samen het laatste stukkie!

    Vronie moet nog wel even, maar gaat het ook halen, is een keiharde ..doorzetter.
    Vandaag loopt ze in de buurt van Mezieres.

    Ik ben de zus van Vronie en wij hebben jullie gesproken bij haar vertrek uit Bobeldijk.

    Lieve groet Bep Rood.

  • 29 Mei 2013 - 20:04

    Marianne:

    Ha die Ans,
    Gefeliciteerd met deze megaprestatie!! Helemaal top en dan zonder kommer en kwel, helemaal geweldig hoor! Wat fijn om je Engel dan weer te zien en in je armen te kunnen sluiten! Nog een fijne afsluiting van je bijzondere "werk"vakantie!!
    X van Marianne, ook voor Engel!

  • 29 Mei 2013 - 21:22

    Bert Gorter:

    Ans (Engel)
    Gefeliciteerd met aankomst in Santiago. Heel vlot goed gelopen en je hebt ervan genoten.
    Begrijp dat je nu doorgaat naar Finisterra. Ook dat is een hele mooie wandeltocht. Hoop dat je er nog even van geniet...
    Tot spoedig ziens..

    Bert

  • 29 Mei 2013 - 22:35

    Lia Meester:

    Hoi Ans.
    Gefeliciteerd .Dikke zoen.Lia

  • 30 Mei 2013 - 16:29

    Zusje En Paul:

    Geweldig een prestatie en lekker nog samen genieten. Dikke knuffel. Paul en Trudy

  • 31 Mei 2013 - 15:18

    Eugenie:

    Hoi Ans,
    Wat heb jij een geweldige prestatie geleverd en voor mijn gevoel ging het allemaal zo snel! Je reisverhalen heb ik met veel plezier gelezen. Ben benieuwd wat het allemaal met je gedaan heeft? Geniet van het weer samenzijn met Engel en jullie vakantie.

    Groetjes, Eugenie

  • 31 Mei 2013 - 22:06

    Conny:

    Hoi Ans,
    Gefeliciteerd met je prestatie, geen blaren of andere narigheden, toppie.
    Paar dagen niet gelezen en loop dus lekker achter de feiten aan. Jullie zijn aangekomen en als ik het goed begrijp ook alweer op weg naar huis. Met kip en citroen?
    Ik heb genoten van je verhalen, jij weet het ook leuk op te schrijven.
    Groetjes Conny

  • 04 Juni 2013 - 14:35

    Theo Ligthart:

    Lieve Ans,

    Ik heb de reisverslagen van de laatste paar weken moeten missen. Gisteravond pas teruggekomen van vakantie en direct even gekeken hoever je was. JE WAS ER AL.
    Wat moet dat een geweldig gevoel zijn geweest om aan te komen op de plek waar je zo lang voor hebt getraind en naar toe hebt geleefd.
    Petje af. Ik vond je al een kanjer maar nu helemaal.
    Geniet samen met Engel van de dagen die nog komen gaan.
    Liefs
    Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ans

Op deze foto loop ik op de 7 heuvelenweg tijdens de 4 daagse van Nijmegen.

Actief sinds 18 Nov. 2011
Verslag gelezen: 1084
Totaal aantal bezoekers 62179

Voorgaande reizen:

27 April 2013 - 28 Mei 2013

De droom van de Camino 2013

Landen bezocht: